Carport
Table of Contents
Wat is een carport?
Een carport kun je het beste zien als een afdak voor je auto. Dit afdak bestaat uit een aantal steunpalen (meestal twee of vier) waarop het dak rust. De standaardafmetingen zijn: vijf of zes meter lang, drie meter breed en ruim twee meter hoog. Je kunt een carport aan de woning of aam een garage vast bouwen, maar je kunt ook kiezen voor een vrijstaande variant.
Het gebruik
In eerste instantie is een carport bedoeld om een auto onder te stallen, maar er zijn meer toepassingen mogelijk. Mensen met meerdere auto’s vinden het vaak prettig om twee (of meer) auto’s droog te stallen.
Uiteraard moeten de maten dan wel worden aangepast. Dat is ook het geval als een mobilhome, een caravan of een boot onder een carport wilt stallen. Ook dan moet je afwijkende maten kiezen.
Het verschil met een garage
De termen carport en garage worden nog wel eens door elkaar gehaald. Dat is ook niet zo vreemd, want ze zijn beide bedoeld om een auto in te stallen.
Het grootste verschil is dat een carport een open ruimte is en een garage een afgesloten geheel. Een ander verschil is dat een garage meestal bij de woning wordt betrokken, zodat je vanuit de woning direct de garage in en uit kunt lopen.
De voordelen
Naast het feit dat je auto droog staat, je geen last hebt van de vorst en bladeren en vallende takken, zijn er nog meer voordelen.
- Een carport kopen is relatief goedkoop, de aanschaf is in ieder geval goedkoper dan die van een garage.
- Een carport heeft geen wanden, dus heb je meer bewegingsruimte rondom de auto.
- Het bouwen van een carport is een relatief eenvoudige klus die snel uitgevoerd kan worden.
- Je hebt niet altijd een fundering nodig.
- Een carport is een meerwaarde voor je huis. Bij een eventuele verkoop kan dit je weer (financiële) voordelen opleveren.
- Je kunt een carport voor meerdere doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld ook als terrasoverkapping.
De nadelen
Als je overweegt om een carport aan te schaffen, is het verstandig om de voor- en nadelen goed tegen elkaar af te wegen. Daarom noemen we hier ook de belangrijkste nadelen.
- Een carport kan niet afgesloten worden, dus je auto staat minder veilig.
- Het ligt er een beetje aan van welke materialen de carport gemaakt is, maar een deze is niet onderhoudsvrij. Sowieso zal je regelmatig moeten poetsen en in andere gevallen soms ook verven, lakken, teren of iets dergelijks.
De materialen
Een carport bestaat in principe uit twee delen: het frame (de steunpalen en de dakprofielen) en het dak. Beide onderdelen kunnen van verschillende materialen gemaakt zijn. We beginnen met de materialen waar het frame van gemaakt kan zijn:
Hout
Hout is zonder twijfel een van de populairste materialen om een carport van te bouwen. Hout geeft een natuurlijke uitstraling je kunt verven of lakken in iedere gewenste kleur (alhoewel er tegenwoordig vaak met geïmpregneerd hout gewerkt wordt).
Hout heeft ook nadelen: het is niet heel erg duurzaam en om die duurzaamheid te verhogen, heeft hout regelmatig onderhoud nodig. Van invloed op de prijs is ook de dikte van het hout. Hoe dikker het hout, hoe steviger de carport en hoe hoger de prijs uitvalt. Als je minder onderhoud wilt en een langere levensduur, kies je voor hardhout.
Hardhout
Je betaalt wel een behoorlijke prijs voor hardhout, maar deze gaat ook minstens vijfentwintig jaar mee. Er zijn veel hardhoutsoorten die in aanmerking komen om een carport van te bouwen.
Bekende hardhoutsoorten zijn meranti of merbau, maar tegenwoordig zijn Europees eikenhout en padoek (of padouk) ook erg populair. Padoek is het beste en meest duurzame hardhout dat er op dit moment is. Daarnaast zorgt padoek voor een luxe en stijlvolle uitstraling.
Metaal
Er zijn verschillende soorten metaal waar je een carport van kun bouwen. De belangrijkste noemen we hieronder.
- Aluminium
Een aluminium carport is relatief duur in aanschaf, maar daar krijg je weer een heel stuk duurzaamheid voor terug. Dat komt, omdat aluminium nagenoeg onderhoudsvrij is. Dit metaal roest niet en je hoeft het niet te verven, in te vetten of iets dergelijks. Aluminium heeft een strakke en moderne uitstraling. Dit past heel goed bij een modern huis, maar uiteraard is het ook mogelijk om een dergelijk exemplaar bij een ander type woning te plaatsen.
- Smeedijzer
Als je een carport wilt met een stijlvolle uitstraling dan kun je ook kiezen voor smeedijzer. Vooral bij een woning in een meer landelijke, rustieke stijl is een smeedijzer heel geschikt. Een carport van smeedijzer wordt volledig op maat en naar je persoonlijke voorkeur gemaakt. Hou je van Engelse krullen en uitgewerkte details? Of bent je op zoek naar een strakkere uitvoering? Er is heel veel mogelijk met smeedijzer. Dit metaal is relatief duur, omdat het intensief bewerkt moet worden, maar je hebt een uniek exemplaar die een leven lang meegaat.
- Staal
Als aluminium en smeedijzer niet binnen je budget past, zou je ook kunnen kiezen voor staal. Dit metaal biedt dezelfde stevigheid als aluminium, maar is goedkoper in aanschaf. Omdat staal kan gaan roesten, vergt het wel wat meer onderhoud en zal je regelmatig moeten verven. De duurzaamheid van een stalen carport is daarom ook lager dan een exemplaar van aluminium of smeedijzer, maar altijd nog een stuk hoger dan hout.
Het dak
Het dak van een carport kan eveneens van meerdere soorten materiaal gemaakt zijn. Hierbij kun je kiezen uit twee types: een dicht of een doorzichtig dak. Een dicht dak is meestal gemaakt van hout en is voorzien van shingles, dakleer of een dergelijk materiaal. Een doorzichtig dak is meestal gemaakt van glas, polycarbonaat of pvc.
Hout
Als je een houten carport laat bouwen, ligt het voor de hand om ook het dak hiervan te maken. Hout is namelijk relatief goedkoop en gemakkelijk te bewerken. Daar komt nog eens bij dat een houten dak bijzonder goed te isoleren is. Dit komt de duurzaamheid van de auto ook nog eens ten goede.
Glas
Het belangrijkste voordeel van een glazen dak is dat je optimaal gebruik kunt maken van de lichtinval. Het glas houdt de UV-stralen tegen, zodat de lak van de auto goed beschermd is. Een ander voordeel van glas is dat het nauwelijks of geen onderhoud nodig heeft. Het enige wat je doet, is regelmatig een flinke poetsbeurt geven. Het beste is om gelaagd glas (hoogrendementsglas) te nemen. Dit glas heeft een zeer goede isolerende werking, is geluiddempend en oersterk. Gelaagd glas kan bijvoorbeeld gemakkelijk een meter sneeuw verdragen.
Polycarbonaat
Deze zeer harde, doorzichtige kunststof kent vele toepassingen. Zo wordt polycarbonaat bijvoorbeeld gebruikt om veiligheidsbrillen, cd’s en dvd’s van te maken. Een dak van polycarbonaat geeft ongeveer tachtig procent lichtinval en houdt ook UV- stralen tegen. Daarbij is polycarbonaat zeer goed bestand tegen hoge temperaturen en zal niet snel scheuren of breken.
Pvc
Pvc is eveneens een kunststof dat veel gebruikt wordt. Deze kunststof is niet zo sterk als polycarbonaat, maar nog altijd drie keer sterker dan glas. Het grote voordeel van pvc is dat het een relatief goedkoop materiaal is. De lichtinval van pvc is ongeveer zeventig procent en het houdt ook de UV-straling tegen. Pvc heeft wel een wat lagere duurzaamheid en de kans op krassen en scheuren is ook groter dan bij polycarbonaat.
Factoren die de prijs beïnvloeden
Het is onmogelijk om een exacte prijs van een carport te geven, want er zijn veel factoren van invloed op de prijs. De eerste bepalende factor die van invloed is op kostprijs is de grootte. Hoe groter de overkapping is, hoe hoger de prijs ook zal uitvallen. Een tweede bepalende factor is het materiaal. Vuren hout is bijvoorbeeld duurder dan hardhout en aluminium is weer duurder dan staal. Ook het materiaal waar het dak van gemaakt is, heeft uiteraard weer zijn eigen prijs. Ten slotte heb je ook nog te maken met de plaatsingskosten en eventuele kosten voor extra opties.
De prijs van een carport
Omdat er veel verschillende materialen zijn, geven we de prijzen per materiaal. De door ons genoemde prijzen zijn inclusief btw en zonder de plaatsingskosten. We benadrukken dat het slechts richtprijzen zijn, de actuele prijzen kan je te weten komen door een gratis prijsofferte aan te vragen.
Wat kost een houten carport?
Je hebt al een houten carport voor een bedrag tussen de vijfhonderd en duizend euro. Dat is dan een exemplaar van minder goede kwaliteit die waarschijnlijk ook niet heel lang mee zal gaan. Voor een goede, stevige uitvoering met een goed geïsoleerd dak mag je uitgaan van een prijs tussen de vijftienhonderd en tweeduizend euro.
Een prefab exemplaar van hardhout kost tussen de duizend en vierduizend euro. Meestal worden deze carports echter op maat gemaakt en in dat geval lopen de prijzen op tot ongeveer achtduizend euro.
Wat kost een metalen carport?
- Aluminium
De aanvangsprijs van een aluminium carport ligt tussen de tweeduizend en vijfentwintighonderd euro. Als je een wat ruimere uitvoering wilt met een dak die tegen extreme weersomstandigheden bestand is, loopt de prijs al snel op richting de drie- tot vierduizend euro.
- Staal
De prijzen voor een stalen carport beginnen bij duizend tot vijftienhonderd euro. In geval van een exemplaar van verzinkt staal en een stevig dak gaat de prijs al snel richting de tweeduizend tot vijfentwintighonderd euro.
- Smeedijzer
Voor een standaard smeedijzeren carport beginnen de prijzen bij vier- tot vijfduizend euro. Je hebt dan wel een exemplaar die sterk, duurzaam en onderhoudsarm is en een leven lang meegaat. Wil je een grotere of een luxueuzere smeedijzeren uitvoering? Smeedijzer maken is echt maatwerk en het is eigenlijk niet te doen om dan nog een prijs te noemen. Hiervoor moet je bij de vakman zijn.
Wat kost een carport van glas of polycarbonaat of pvc?
We gaan in dit geval uit van een carport met een aluminium constructie. De prijzen van een carport van glas beginnen bij ongeveer 2500 euro. Dan heb je een vrij eenvoudige uitvoering. Wilt je groter en luxer? De prijs loopt dan al snel op richting de vierduizend euro of meer.
Polycarbonaat is gemiddeld iets goedkoper dan glas. Als je een carport neemt van polycarbonaat beginnen de prijzen ongeveer bij tweeduizend euro en ook hier kunnen ze oplopen tot vierduizend euro en meer. Een carport van pvc heb je al voor duizend euro.
Zelf plaatsen of laten doen?
Er zijn veel aanbieders op de markt die doe-het-zelf pakketten aanbieden. Er wordt vaak beweerd dat deze eenvoudig en gemakkelijk zelf te plaatsen zijn, maar dit valt in de praktijk nog wel eens tegen. Voor het zelf plaatsen moet je meer zijn dan een handige doe-het-zelver.
Er komt een behoorlijke dosis vakkennis, inzicht en ervaring aan te pas om een carport op de juiste manier te plaatsen. Daarom is het wellicht verstandiger om de plaatsing, voor een deel, of helemaal, uit te besteden aan een vakman.
Het voordeel van de vakman
Behalve een behoorlijke portie vakkennis om een carport op de juiste manier te plaatsen, beschikt een aannemer ook over de juiste materialen en gereedschappen. Als je een vakman in de arm neemt, weet je zeker dat de carport goed geplaatst wordt en je kunt op hem terugvallen bij eventuele gebreken.
Natuurlijk kun je, als je een beetje handig bent, ook een gedeelte zelf doen en de rest aan de vakman overlaten. Dan bespaar je in ieder geval iets op de kosten. Als je goed in overleg gaat met de vakman is dit zeker mogelijk.
Vind de juiste vakman in jouw regio
De plaatsingskosten
Een niet te onderschatten kostenpost is het plaatsen van de carport. Deze kosten verschillen nogal per aannemer, maar er is een richtlijn om kosten enigszins te berekenen. Voor plaatsingskosten moet je ongeveer dertig procent van de totaalprijs rekenen.
Koop je een carport van drieduizend euro? Dan zijn de plaatsingskosten ongeveer duizend euro. Hiertoe behoren ook de voorrij- en materiaalkosten. Het beste vraag je een prijsofferte aan om de exacte kost te weten te komen.
Heb je een vergunning nodig?
In Vlaanderen is het aanvragen van een vergunning voor het bouwen van een carport in principe niet nodig. Het kan wel gebeuren dat je meldingsplicht hebt. De meldingsplicht geldt als:
- De functie van de woning niet veranderd wordt.
- De carport niet hoger wordt dan vier meter gemeten vanaf de grond.
- Je binnen de perceelgrenzen blijft (twee meter aan de achterkant en drie meter aan zijkanten).
- De carport tegen een aanpalend gebouw gebouwd wordt, mag deze tot op de perceelgrens grenzen, voor zover de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De bouwdiepte van de carport mag de bouwdiepte van het aanpalend gebouw niet overschrijden.
In de praktijk zal je meestal aan deze voorwaarden voldoen en hoef je dus geen vergunning aan te vragen en de bouw slechts te melden. Het is echter wel zo dat iedere gemeente ook weer zijn eigen regels en voorwaarden heeft. Het beste kun je hier naar informeren in je eigen gemeente. De gemeente kan je exact duidelijk maken of je een vergunning moet aanvragen of niet.